dinsdag 2 augustus 2011

Kwade Hoek

Wandelen en fietsen rond de Kwade Hoek

Une ballade (par pied et en vélo) autour du “Kwade Hoek”


In deze setting hebben zelfs de gewoonste bloemen en planten een bijzondere uitstraling. Bovendien komen er in het duingebied onverwacht veel soorten voor. Omdat het gebied bij de Deltawerken buitendijks is gebleven kan vooral in de winter het zeewater via geulen en kreken het gebied binnenkomen. Er lopen dan grote stukken land onder water. Daardoor is het landschap steeds in beweging en dit heeft ook invloed op de plantengroei.


Vroeger werd dit “de kwaaien hoek” genoemd omdat er zoveel verradelijke stromingen en zandbanken voor de kust waren. Gelukkig bevond zich na het passeren van die “kwaaien hoek” de veilige haven (de goede rede) Goedereede.




































Oogsten vlakbij Goedereede

Alle foto's © Cigale

4 opmerkingen:

  1. Tineke@ Doordat je een reactie bij Berthi hebt geplaatst ben ik uit nieuwsgierigheid op je web-log gekomen. Wat heb ik genoten van al je mooie foto's

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Elma, ik wandel ook regelmatig in de Kwade Hoek, ik woon in Den Bommel. Ben op zoek naar de naam van een soort gras dat als je vanuit Stellendam over het strand naar de kwade Hoek loopt, daar volop groeit. Groene stengels en bovenin bruine " dingetjes" kan nergen sde naam vinden.....zo kwam ik ook op jouw blog. Prachtige foto's !!!

    groet marlies

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Marlies,
      Ik denk dat je misschien "Holpijp" bedoelt, alhoewel dat plantje volgens mij niet tot op het strand groeit. Kijk maar eens hier: http://close-up-hortus-arcadie.nl/?p=96
      Ik zag ze jaren geleden vlakbij het strand van Ouddorp.
      Dank voor je complimenten!
      Laat je me weten of dit de plant is die je bedoelde?
      Groetjes

      Verwijderen