vrijdag 15 maart 2013

De Sovjet Mythe


Socialistisch Realisme 1932-1960 
te zien in het Drents Museum in Assen tot en met 9 juni 2013

Réalisme socialiste 1932-1960
expo dans Drents Museum, Assen, Pays Bas
jusqu'au 9 juin 2013


De voormalige Sovjet Unie omvatte grote verschillende bevolkingsgroepen.
En dat is ook goed te zien op de tentoonstelling.
Het was ook de bedoeling om op propagandistische schilderijen verschillende bevolkingsgroepen te laten zien.
Naast de schilderijen die de industrie en de arbeid laten zien vond ik die waarop de kleding van de bevolking te zien is het interessantst.
Eigenlijk zou ik alles willen laten zien.
Dat lukt niet.
Daarom een selectie van kleding en industrie die met kleding en stoffen te maken heeft.


Andrej Andreevitsj Mylnikov
1950 - Op de vredige velden

Een detail van het grote werk waarmee de tentoonstelling opent.
Het is één van de eerste grote doeken die in de naoorlogse jaren is gemaakt.
Het werk is geheel volgens het socialistisch-realistische program uitgevoerd: het is realistisch, optimistisch en idealiseert de werkelijkheid van het Russische platteland.
In 1951 won Mylnikov de Stalin-prijs voor dit schilderij.
We zien een luchtige zomerjurk met schort, alsof het in het Westen is geschilderd.......


Arkadij Aleksandrovitsj Plastov
1937 - Kolchozenfeest

Op het schilderij is een scène uit het oogstfeest van de kolchoze afgebeeld.
"Het leven is beter geworden, het leven is vrolijker geworden" lezen we op het spandoek, dat bekroond wordt met het hoofd van Josef Stalin. De kreet was afkomstig uit een beroemde toespraak die Stalin hield in 1935 in het Kremlin en die bedoeld was om duidelijk te maken dat de periode van hongersnoden en algehele tekorten voorbij was.

Detail van een dame met een folkloristische omslagdoek.


Aleksandr Nikolaevitsj Samochvalov
1939 - Afgevaardigden

In dit werk gebruikte Samochvalov het in de Sovjetkunst veelvuldig gekozen thema van de ontmoeting in Moskou van leden van verschillende bevolkingsgroepen.
Op dit schilderij zijn een moderne studente en een meisje uit de Kaukasus te zien dat nog geen afstand van haar nationale kostuum heeft gedaan.



Aleksandr Nikolaevitsj Samochvalov
1929 - Weverij

Het schilderij Weverij maakte Samochvalov na een reis naar de stad Ivanovo, die beroemd was om zijn textielindustrie. Hier bezocht hij een weverij van gemengde stoffen. De weefsters zijn gewone meisjes van hun tijd. In tegenstelling tot andere arbeidsters die zijn geschilderd door Samochvalov, zijn ze in geen enkel opzicht tot heldinnen gemaakt.
Het ritme van de details van de machines in de complementaire kleuren rood en groen reageert op de roze hoofddoekjes van de meisjes en versterkt het decoratieve karakter van het schilderij.

Detail



Pavel Nikolaevitsj Filonov
1931/1932 - Stootarbeidsters op de fabriek "Krasnaja Zarja" (de Rode Dageraad)

In het begin van de jaren dertig begon Filonov in opdracht van de Staatsuitgeverij van Beeldende Kunsten portretten te maken van gedecoreerde "stootarbeiders".
Stootarbeiders was de benaming voor arbeiders in de industrie- en bouwprojecten die van bijzonder belang voor de Sovjeteconomie waren.
Filonov vetrok naar de fabriek "Krasnaja Zarja", waar hem werd aangeraden onder andere Elene Vasilieva, stootarbeidster van de snoerafdeling vast te leggen.
Die keuze was niet tot tevredenheid van de uitgeverij, Filonov voegde 4 figuren toe en die laatste versie werd uiteindelijk geaccepteerd en gepubliceerd.

 Details



Aleksandr Aleksandrovitsj Deineka
1927 - Textielwerksters

Het schilderij Textielwerksters was het resultaat van een reis voor het tijdschrift "De atheïst", waar Deineka voor werkte. 
De blootvoetse arbeiders in dit schilderij gaan volledig op in hun werk en het is de arbeid zelf, niet haar uitvoerders, die hier centraal staat. 
De textielwerksters worden in een cerebrale, bijna liturgische ruimte geplaatst, alsof hun werk een heilige toewijding vereist.
De extreme soberheid, de blote voeten van de arbeiders, hun strak naar achter gekamde haren en de eenvoud van hun soortgelijke kleren onderstrepen dit. 
De witzilveren, monochrome glans die het hele schilderij ondersteunt, geeft het schilderij eenheid en tegelijk de pretentie van verhevenheid.

Details



Kazimir Severinovitsj Malevitsj
1930/1931 - Sporters

De schilderijen uit Malevitsj' latere periode zijn stilistisch gezien heel divers. Uit die tijd zijn met name de gezichtsloze torso's en figuren heel indringend, waaronder ook deze "Sporters".
Sommige specialisten lezen in de gezichtloosheid van de verschijningen een commentaar op de ontpersoonlijking van de samenleving.
De figuren doen denken aan de personages uit de futiristische opera "Overwinning op de Zon" uit 1913: een absurdistische variant van de mythologie met bovenmenselijke figuren.




A.V. Volokov
1949 - Verkiezingsdag voor de Opperste Sovjet van de USSR



Kijk naar het verschil: traditionele dracht van een oudere dame en een moderne outfit die zo uit een West-Europese stad zou kunnen komen.

Detail


Joerij Petrovitsj Koegatsj
Vasilij Kirillovitsj Netsjitajlo
Viktor Grigorievitsj Tsyplakov
1950 - Eerbetoon aan de grote leider Stalin

De vorming van politieke mythes en het perfectioneren van het beeld van de leiders had plaats vanaf de jaren dertig en bereikte in 1949 zijn hoogtepunt. In dat jaar werd op ongekend grootse wijze de zeventigste verjaardag van Stalin gevierd. 
Het schilderij "Eerbetoon aan de grote leider Stalin" werd door de drie schilders gemaakt voor de nationale tentoonstelling van 1950.
Stalin verschijnt als een godheid in een stralende aureool en daalt af naar de menigte: hij is vlakbij en tegelijkertijd onbereikbaar.
In zijn directe nabijheid staan zijn trouwe volgelingen afgebeeld: partijleden en mensen uit de regering, beroemde piloten en militaire leiders, vooraanstaande wetenschappers en koplopers op het gebied van de productie. Wat verderaf staan de vertegenwoordigers van de vele volkeren van de Sovjet-Unie, kinderen en typische vertegenwoordigers van de volksmassa's.

 Details

Alle foto's © Cigale
















Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen