zaterdag 4 augustus 2018

Eco dye op papier / Eco dye on paper


Zomer avontuur in de tuin

Toen het buiten in de zon nog niet zo warm was als de laatste weken probeerde ik een nieuwe techniek uit.
Papier verven / bedrukken met planten uit mijn tuin.
Ik had verschillende filmpjes bekeken op youtube, koos er eentje uit als voorbeeld en ging aan de slag.
Gelukkig had ik nog een oude grote pan. Eerst uitrekenen welk formaat papier ik hiervoor kon gebruiken. Ik nam papier uit een schetsboek van goede kwaliteit. Ik sneed 20 velletjes.
Ik knipte ook kippengaas (kwartjesgaas) op dezelfde maat en legde een rolletje ijzerdraad klaar.
Verder nodig: 2 grote stenen (1 voor onderop in de pan en 1 voor bovenop het papierpakket), wat roestige voorwerpen, een kopje azijn, wat uienschillen.
Eerst de steen onderin de pan. Daarna kon het stapelen beginnen. Ik had uit de tuin verschillende bladeren en bloemen geplukt (varen, vrouwenmantel, klimop, krentenboom, ooievaarsbek, ribes, eikenblad en nog veel meer) en ging aan de slag. 
Eerst het kippengaas, dan papier, dan blad en bloem, weer papier, steeds herhalen, tenslotte weer kippengaas. Het pakketje samen binden door ijzerdraad door de gaatjes aan de rand van het kippengaas te naaien. In de pan. De pan vullen met water. Azijn, roestige spullen en ijzerdraad erbij en de tweede steen bovenop het pakketje leggen.
Ik bracht het aan de kook op een elektrisch kookplaatje in de tuin. Er komt geen prettige geur vanaf, liever buiten dan binnen, ook in verband met de gezondheid............
Anderhalf tot twee uur laten sudderen.
Afkoelen, voorzichtig los pellen en de vellen papier laten drogen op een oude badhanddoek.

Het resultaat was een positieve verrassing!







Wat moest ik met dit papier doen?
Ik besloot een boekje te maken. Eerst nog de kaften maken, die maakte ik met de faux leather (nep leer) techniek. Deze kaften maakte ik niet als echt leer (bruin), maar behandelde de bruine cardstock met zwarte distress inkt, de kleur moest passen bij het geverfde papier.


Het papier wordt kwetsbaar door het 'koken' in water, daarom verstevigde ik de perforatie gaatjes met cardstock rondjes (gesneden met de Big Shot) in een bijpassende kleur.
Ook moest het papier nog een beetje versiering, ik koos voor een natuurlijke stijl met stempels van vogels, planten en zen motieven.
De kaft en het papier werden tot boekje gevormd met boekbind ringen.
En nu is het een leuk boekje om spreuken of rijmpjes in te schrijven.


foto's en video © Cigale

Mijn inspiratie voor eco dye kwam van youtube
Mijn inspiratie voor faux leather kwam ook van youtube


Geen opmerkingen:

Een reactie posten